HANDELSBETINGELSER
Disse handelsbetingelser finder anvendelse ved køb af varer på www.naturhistoriskmuseum.dk/webshop
www.naturhistoriskmuseum.dk/webshop ejes af Naturhistorisk Museum Aarhus, CVR-nr. 29073910, Wilhelm Meyers Allé 10, 8000 Aarhus, tlf. 86 12 97 77, nm@nathist.dk.
Fortrydelsesretten gælder kun for private forbrugere, der handler via nathistshop.dk og ikke ved køb i vores fysiske butik. Der ydes ikke fortrydelsesret for virksomheder og institutioner.
Betaling
Vi modtager betaling med Dankort, VISA og Mastercard.
Beløbet trækkes først, når varen afsendes.
Bemærk: Kunder med EAN kan købe uden betaling ved godkendelse af ordren og få tilsendt elektronisk faktura.
Hvis du har bestilt flere varer, og en af varerne er i restordre, trækker vi først betalingen for denne vare, når den afsendes.
Priserne er angivet i danske kroner. Oven i prisen skal tillægges prisen for fragt. Du vælger fragtformen i slutningen af bestillingsforløbet. Der kan evt. pålægges betalingsgebyr, afhængig af den valgte betalingsform.
Levering og afhentning
Vi behandler varen inden for maks 5 hverdage efter dit køb. Gavekort sendes pr mail inden for 5 hverdage. Forbehold for forsinkelser i ferier.
Vi sender varer med GLS.
Vi leverer til Danmark. Levering uden for Danmark sker kun efter aftale, men Naturhistorisk Museum er ikke påtvunget til at efterkomme alle forespørgsler.
Fortrydelsesret
Du har ret til at fortryde en aftale uden begrundelse inden for 14 dage.
Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, hvor du eller en anden person, som du har valgt (dog ikke transportøren), får varen i fysisk besiddelse.
Hvis du har bestilt flere varer i en ordre, og vi ikke kan levere varerne samtidig, løber fortrydelsesfristen fra tidspunktet, hvor du eller en anden person, som du har valgt (dog ikke transportøren) får den sidste vare i fysisk besiddelse.
Hvis fristen udløber på en helligdag, lørdag, grundlovsdag, juleaftensdag eller nytårsaftensdag forlænges fristen til den følgende hverdag.
Du kan miste din fortrydelsesret, hvis du bryder forseglingen/emballeringen på din pakke.
Sådan udnytter du fortrydelsesretten
Du fortryder ved at give os besked om, at du fortryder. Du kan f. eks. sende en e-mail til nm@nathist.dk, hvor du oplyser, at du fortryder købet. Du kan også ringe til os på telefonnummer 86 12 97 77. Du kan ikke fortryde ved at nægte at modtage varen eller ved at undlade at hente den uden samtidig at give besked om, at du fortryder.
Du kan benytte lovens standardfortrydelsesformular, som er gengivet sidst i disse salgs- og leveringsbetingelser, men det er ikke obligatorisk.
Fortrydelsesfristen er overholdt, hvis du sender din meddelelse om, at du fortryder købet, inden fortrydelsesfristen er udløbet.
Returnering af varen og returomkostninger
Hvis du har fortrudt købet af en vare, skal du sende eller aflevere varen til os uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter, at du har meddelt os, at du ønsker at fortryde dit køb. Fristen er overholdt, hvis du returnerer varen inden udløbet af de 14 dage.
Varen kan ikke sendes pr. efterkrav eller uden omdeling.
Du skal selv betale for returnering af varen.
Ved returnering skal du sørge for, at varen er forsvarligt indpakket. Du har selv ansvaret for pakken/varen, indtil vi modtager den. Gem derfor altid postkvittering samt evt. track and trace-nummer.
Ønsker du at bytte til en anden størrelse, sender vi gerne en ny størrelse helt gratis.
Tilbagebetaling af pengene
Når du fortryder, refunderer vi alle betalinger modtaget fra dig, herunder eventuelle leveringsomkostninger.
Hvis du har valgt en leveringsform, der er dyrere end den billigste form for levering, som vi tilbyder, får du dog ikke merudgiften refunderet.
Vi tilbagebetaler beløbet uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget din meddelelse om fortrydelse. Vi kan dog tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varen retur, eller til du har fremsendt dokumentation for, at varen er returneret.
Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har indvilget i noget andet. Under alle omstændigheder pålægges du ingen former for gebyrer som følge af tilbagebetalingen.
Afprøvning af varen og emballage
Du hæfter for en evt. forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering af varen, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, som den fungerer på.
Du må normalt undersøge varen på samme måde, som man kan og må i en forretning, men du må ikke tage den i brug. Hvis du har brugt den på en måde, som man ikke må eller kan i en forretning, og vi ikke kan sælge den igen, eller ikke kan sælge den til fuld pris igen, må du regne med, at vi fratrækker værdiforringelsen i det beløb, du skal have tilbage. Hvis varen ikke længere har en handelsværdi, tilbagebetaler vi ikke købsbeløbet.
Såfremt varen er pakket ind, skal den tilbageleveres i originalemballagen.
Du bør endvidere sørge for, at varen er forsvarligt indpakket, når du returnerer den. Du bærer selv risikoen for pakken/varen, indtil vi modtager den. Gem derfor postkvittering samt evt. track and trace nummer.
Reklamation - Hvis der er noget galt med varen
Hvis du køber en vare, og der er en mangel ved den – f.eks. en materiale- eller fabrikationsfejl – finder købelovens regler anvendelse.
Du kan reklamere over mangler ved varen inden for 24 måneder fra leveringstidspunktet ved at henvende dig til os på nm@nathist.dk eller 86 12 97 77.
Vi beder dig så detaljeret som muligt oplyse, hvad problemet er.
Hvis reklamationen er berettiget, tilbagebetaler vi dine rimelige fragtomkostninger.
Husk at varen altid skal sendes i forsvarlig emballage og få en kvittering for afsendelse. Gem postkvittering inkl. oplysning om fragtomkostninger samt evt. track- and trace-nummer.
Klageadgang
En klage over en vare eller tjenesteydelse købt hos os kan indgives til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Du kan klage til Center for Klageløsning via www.forbrug.dk.
EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her - http://ec.europa.eu/odr. Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mail adresse nm@nathist.dk
Standardfortrydelsesformular
Til Naturhistorisk Museum Aarhus, Wilhelm Meyers Allé 10, 8000 Aarhus C, nm@nathist.dk:
Jeg meddeler herved, at jeg ønsker at gøre fortrydelsesretten gældende i forbindelse med min købsaftale om følgende varer/levering af følgende tjenesteydelser:
Bestilt den /modtaget den
Forbrugerens navn:
Forbrugerens adresse:
Forbrugerens underskrift (kun hvis formularens indhold meddeles på papir) - Dato:
Persondatapolitik
Ved at benytte denne webshop accepterer du, at webshoppen behandler dine personoplysninger i henhold til denne datapolitik.
Webshoppen respekterer fuldt ud alle ønsker om hemmeligholdelse af personlige oplysninger, som afgives online, og vi er opmærksomme på behovet for hensigtsmæssig beskyttelse og forsvarlig behandling af alle personlige oplysninger, som vi modtager. Behandling af personoplysninger sker i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Hvis du ikke kan acceptere datapolitikken, bedes du undlade at benytte denne webshop.
Personoplysninger
Personlige oplysninger dækker alle oplysninger, der kan bruges til at identificere en fysisk person, herunder, men ikke begrænset til, vedkommendes for- og efternavn, alder, køn, privatadresse eller anden fysisk adresse, e-mailadresse eller andre kontaktoplysninger, uanset om de vedrører vedkommendes private bopæl eller arbejdsplads.
Hvilke personoplysninger indsamler og behandler vi?
Som hovedregel kan du tilgå hjemmesiden uden at fortælle os, hvem du er, eller i øvrigt give personlige oplysninger om dig selv.
Webshoppen har dog brug for visse personoplysninger for at kunne handle med dig.
Webshoppen indsamler og behandler oplysninger om dig, når du:
- Giver kontooplysninger i forbindelse med, at du opretter eller foretager ændringer på din brugerkonto hos os med henblik på at benytte visse ydelser.
- Ser eller foretager køb af en vare eller en serviceydelse fra en virksomhed, som har sine tilbud på vores hjemmeside
- Foretager betaling af køb
- Sender en forespørgsel, klage eller giver os feedback
- I øvrigt giver personoplysninger til os via webshoppen eller på anden måde.
Webshoppen indsamler som altovervejende udgangspunkt kun de personoplysninger, der er nødvendige (f.eks. e-mailadresse eller privat adresse) for at levere den ydelse, du som kunde efterspørger.
Registrering af visse personoplysninger er imidlertid også nødvendig for at kunne analysere, hvordan brugerne anvender vores hjemmesider via Google Analytics, jf. nedenfor.
Webshoppen indsamler ikke personhenførbare oplysninger fra tredjemand om kunderne.
Webshoppen opbevarer ikke informationer om betalingsmidler f.eks. kortnumre på betalingskort, bankkontonumre eller lignende.
Hvem videregiver vi personoplysninger til?
Personoplysninger afgivet på dette website videregives kun til:
- Virksomhedens interne afdelinger.
- Udvalgte og betroede tredjemænd, der kan benytte dine personoplysninger med henblik på at levere varer eller serviceydelser, som du har bestilt.
- Forretningspartnere med henblik på at registrere og vedligeholde din brugerkonto.
Butikken videregiver i øvrigt kun personoplysninger til andre, f.eks. misbrugsregistre i henhold til gældende lov, hvis den pågældende kunde udøver misbrug eller svindel over for butikken.
For at kunne videreudvikle og forbedre vores hjemmeside fører vi statistik over, hvordan brugerne anvender siden. Statistikken anvendes udelukkende i opsummeret form, f.eks. til at se hvilke sider og browsere vores kunder anvender mest.
Websitet anvender Google Analytics til indsamling af besøgsstatistik og videregiver i den forbindelse IP-adresser til Google.
Google kan også videregive informationerne til tredjepart, hvor loven kræver dette, eller til tredjepart, som udfører opgaver for dem. Privatlivsvilkårene for Google Analytics accepteres ved besøg på dette website og fremgår af http://www.google.com/privacy.html etc.
Bortset fra i ovenstående tilfælde, videregiver butikken ikke data om den enkelte kundes anvendelse af tjenesterne på dette website.
Hvor lagres dine personoplysninger?
Personoplysningerne lagres på servere i Danmark. Nogle personoplysninger administreres af en tredjemand (databehandler), som opbevarer og behandler personoplysninger på butikkens vegne i henhold til denne datapolitik og den gældende lovgivning om beskyttelse af persondata.
Vi opbevarer kun personoplysningerne, så længe det er nødvendigt i forhold til de oplyste formål ovenfor eller i øvrigt påkrævet efter gældende lovgivning.
Adgang til oplysninger
Du kan altid ændre i dine kontooplysninger og interesseområder, herunder angive om du ønsker, at vi skal kontakte dig i forbindelse med tilbud påvarer eller serviceydelser eller framelde dig nyhedsbreve.
Du kan altid få oplyst, hvilke oplysninger vi har registreret om dig. Hvis du ønsker at modtage en kopi af disse oplysninger, skal du skrive til os på nm@nathist.dk. Du har også ret til at få forkerte oplysninger berigtiget.
Kontakt, ændring og opdatering af privatlivspolitikken
Webshoppen forpligter sig til løbende at opfylde lovgivningens krav til beskyttelse af privatlivets fred.
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til vores datapolitik, eller til hvordan vi bruger dine personoplysninger, er du velkommen til at kontakte os på nm@nathist.dk.