Naturhistorisk Museum · Wilhelm Meyers Allé 210, Universitetsparken, 8000 Arhus C · Tlf 86129777 · nm@nathist.dk · www.nathist.dk
Dissektion af rotter, ørred eller hjerte/lungesæt
Mellemtrin, udskoling, ungdomsuddannelse
Naturhistorisk Museum
75 min
500 kr. eksl. moms for folkeskoler/650 kr. eksl. moms for ungdomsuddannelser + 250 kr. eksl. moms for materialer

Fiskedissektion
Først undersøges fiskens ydre – formen, gæller, bevægelsestilpasninger med mere. Herefter skærer eleven fisken op og undersøger fiskens indre. Vi ser nærmere på organerne og taler om deres funktioner. Vi sammenligner fisken med andre dyr som krybdyr og pattedyr og diskuterer sanser og tilpasningen til livet i vandet.
Undervisningen kan relateres til FN’s verdensmål nr. 13: Klimaindsats og nr. 14: Livet i vand
Opnåede læringskompetencer:
- Eleverne opnår viden og forståelse for naturfaglige undersøgelser
- Eleverne kan observere, registrere og beskrive udfra undersøgelser
- Eleverne opnår faglig viden om fisk og deres tilpasning til livet i vand

Rottedissektion
Eleverne undersøger først rotten udenpå, de ser nærmere på dens sanser, tilpasninger og ydre og herefter åbnes rotten og eleverne får mulighed for at undersøge organerne.
Vi har fokus på enkelte organer, på sammenhænge i fordøjelsessystemet og på hjertekarsystemet. Vi diskuterer, hvordan individer tilpasser sig en særlig levemåde og sammenligner med andre pattedyr.
Undervisningen kan relateres til FN's verdensmål nr. 3: Sundhed og trivsel og nr. 15: Livet på land.
Opnåede læringskompetencer:
- Eleverne opnår viden og forståelse for naturfaglige undersøgelser
- Eleverne kan observere, registrere og beskrive udfra undersøgelser
- Eleverne opnår faglig viden og kan beskrive kroppens opbygning hos pattedyr.
Hjerte-/lungedissektion
Eleverne bliver klogere på hjertets opbygning herunder forkamre, hjertekamre, hjerteklapper, muskelvæv og ser på karsystemet og forbindelsen mellem hjerte og lunger, når de på nært hold undersøger hjertet.
Vi arbejder teoretisk med funktionen af blodkredsløbet, hjertet og lungerne. Vi puster lungerne op og snakker om, hvad der sker, hvorefter eleverne selv ser nærmere på lungevævet.
Undervisningen kan relateres til FN's verdensmål nr. 3: Sundhed og trivsel.
Opnåede læringskompetencer:
- Eleverne opnår viden og forståelse for naturfaglige undersøgelser
- Eleverne kan observere, registrere og beskrive udfra undersøgelser
- Eleverne opnår faglig viden om og kan beskrive hjerte, lunger og sammenhænge imellem disse
Tilmeld dig nyhedsbrevet Brevduen
Brevduen er dit nyhedsbrev fra Naturhistorisk Museum. Med det holder du dig up-to-date med, hvad der sker på museet. Hvad har vi i rugekassen, og hvad er flyvefærdigt? Det og meget mere kvidrer vi om, så du bedre kan planlægge dit næste besøg. Vi sender dig 12-15 nyhedsbreve om året.
Du kan til enhver til afmelde dig via linket nederst i nyhedsbrevet. Læs evt. mere om vores persondata politik her.