Din bolig

Kan det lade sig gøre at bo godt på få kvadratmeter og omgive sig med få ting? Og måske kan man indrette sig med få møbler, som er skabt af genbrugte sager, f.eks. en hjemmelavet palleseng eller dyrke planter i brugte dåser.

Vil du gøre noget godt for både din pengepung og vores vandressourcer, er der gode tips at hente. Du kan f.eks. sagtens bruge en balje med vand til at rense grøntsager i, i stedet for at lade vandet løbe. Og hvad med en regnvandstønde i din have? Genbrug regnvandet og hav god samvittighed, når du vander dine blomster eller dine tomatplanter om sommeren. Har du planter nok, kan du sandsynligvis forsyne dig selv med frugt og grønt sommeren og efteråret igennem - også selvom du har en lille have eller slet ingen

Have eller ej er mange mennesker interesserede i at have noget grønt omkring sig - måske endda krydret med summende liv. Biodiversitet handler om forskelligheden i den levende natur, og du kan få en mere biodivers have ved bl.a. at undgå sprøjtegift og lade krat og hegn stå til glæde for nye krybende og kravlende beboere. Er du i tvivl om, hvor mangfoldig din have er, kan du teste den her!

At slå græsplænen jo i virkeligheden både spild af tid og ressourcer, når den kan bugne af mad til dig selv og dyr, fx sommerfugle der glæder sig over blomster med nektar og pollen eller fugle der spiser insekter og bær -  og hvis du er nysgerrig på at dyrke grøntsager men tænker det er for svært, så se Dortes permakultur have.