Quetzal

Pharomachrus mocinno

Der findes fire arter af quetzaler, og de bliver ofte betragtet som nogle af de smukkeste fugle i den Syd- og Mellemamerikanske regnskov.

For mayaerne var fuglen hellig. Ingen måtte dræbe fuglen, men høvdingen måtte dog bruge dens halefjer. Quetzalen blev ofte afbildet i mayakulturens kunst og indgik også i dens legender.

Udseende

Quetzalen er omtrent på størrelse med en due – bortset fra, at hannens hale kan være over 1 m lang. Hunnens hale er noget kortere.

Hannen er meget farvestrålende med gult næb og nogle trådagtige fjer på hovedet. Fjerdragten i øvrigt er guld-grøn, purpurrød og sort.

Hunnen har sort næb, ingen trådagtige fjer og er ikke nær så farvestrålende som hannen.

Levevis

Quetzalen lever alene og er dårlig til at flyve.

Fuglen spiser mest frugt, men også orme, frøer, insekter, larver og snegle. Quetzalen lever primært af vilde avokadoer, som den sluger hele. Frøet droppes højst sandsynligt i nogen afstand fra avokadotræet, og quetzalen er dermed med til at sprede avokadoen. Det er der ikke mange andre dyr, der kan, så avokadotræet er meget afhængigt af quetzalen.

Formering

Quetzalen bygger rede i rådne træer 3-20 m over jorden. Reden bygges som regel i aflagte spættehuler, men fuglen kan også selv mejsle hullet ud i stammen.

I reden lægger quetzalen 1-2 lyseblå æg, som forældrene udruger i fællesskab. De ruger i 18 dage. Begge forældrefugle er med til at opfostre ungerne. Ungerne lever primært af små padder og andre krybdyr. Først når de er ved at være voksne, bliver de introduceret til frugt.

Ungerne er ca. 25 dage gamle, når de flyver fra reden, men desværre oplever mindre end 20% af ungerne den dag. Resten er blevet ædt af andre fugle, egern eller mårdyr.

Levested

Quetzalerne lever i regnskovene i Mellem- og Sydamerika.

Bestand

På grund af deres smukke fjer og ødelæggelse af deres habitater er quetzalen truet og er i fare for at uddø.

Særlig egenskab

I følge Aztekernes legender sang quetzalen engang smukt, men mistede stemmen da spanierne invaderede landet. Først når landet igen er frit, vil dens smukke stemme vende tilbage. Indtil da må den klare sig med nogle temmelig forkølede klagelyde.