Hvad spiser pindsvinet?

Pindsvin spiser mange biller, regnorme, ørentvister, tusindben og larver. Pindsvin vil også gerne have snegle, både med og uden hus. Pindsvinet spiser også mus, fugle og frøer, men for det meste har det fundet dem døde. Det langsomme pindsvin kan ikke fange en hurtig mus eller en fugl.

En gang imellem tager pindsvinet også bænkebidere, hvepse, bier, myrer, edderkopper og græshopper. Pindsvinet spiser normalt ikke planter, men om efteråret kan det æde fx blommer, som ligger på græsset, og måske lidt bær og svampe.

Fødeemner

Voksne pindsvin er mere kræsne end unge pindsvin.
Der er også dyr, som pindsvinet ikke bryder sig så meget om at spise, fx mariehøns. Det er sikkert fordi, de smager dårligt. Pindsvineunger spiser næsten alle små dyr. Voksne pindsvin er mere kræsne. De er bedre til at jage og kan derfor nøjes med at spise det, de bedst kan lide. Med os mennesker er det nærmest omvendt. Børn er ofte mere kræsne end voksne.

Pindsvin ved madskål. Foto: Sussie Pagh.

Skal man fodre pindsvin?
Du kan godt fodre pindsvin, men du skal ikke give dem ret meget. Pindsvin er vilde dyr, som sagtens selv kan finde mad i naturen. Hvis du gerne vil tæt på et pindsvin og lære det at kende, kan du fodre med lidt kattepiller og vand. Pindsvin er meget glade for vand, når sommervejret er varmt og tørt. Pindsvin må ikke få mælk. De kan godt lide det, men ligesom katte har de bedst af at få vand.