Temapakker

Herunder finder du  forskellige forslag til ture med Molslaboratoriets naturvejleder. Andre emner er bestemt også mulige, - spørg endelig!
Priserne er baseret på, at de afvikles indenfor normal arbejdstid, for priser i aften og weekender, kontakt Naturvejleder Marianne Graversen.

Turene bookes hos Naturvejleder Marianne Graversen, Tlf.: +45 20 56 62 12

Naturtur:

Vi tager nogle ketchere på nakken, nogle fangstglas i lommerne og måske en undersøgelsesdug og går en tur. Vi kikker på de dyr vi kan finde og fange - og forsøger at sætte navne på det vi ser. Naturen forandrer sig hele tiden, så afhængig af årstiden og vejret vil vi gå på overdrevet eller i skoven. Turen er meget velegnet til børn.

Pris: kr 1500
Tid: 2 timer
Distance: ca. 5 km i bakket landskab, desværre ikke egnet for rullestole eller barnevogne
Årstid: Denne aktivitet kan gennemføres hele året

Sommerfugletur

Sommerfuglene er rigt repræsenterede på Molslaboratoriet, og sommerfuglene fortæller en masse om det landskab de lever i. Kom med på tur og hør om de almindelige, de sjældne og de uddøde. Vores dygtige naturvejleder vil fortælle hvorfor nogle sommerfugle går frem og hvorfor andre er helt forsvundne eller i gang med at uddø. Nogle sommerfugle har nogle fuldstændigt forrykte krav for at kunne føre slægten videre – den historie fortæller vi naturligvis også.

Tid: 2 timer
Årstid: Denne aktivitet kan gennemføres i perioden fra maj til september

Krybdyrtur:

Aldrig set en hugorm? Det kan vi klare på Molslaboratoriet. Under trygge forhold vil Naturvejlederen guide gruppen igennem landskabet og forhåbentlig finde de to arter af slange og tre arter af firben som udgør Danmarks bestand af krybdyr, alle fem findes i rigelige mænger på Molslaboratoriet. Turen er særligt egnet til børn over 6 år og voksne som måske er en lille smule bange for slanger.

Der gives naturligvis aldrig garanti, men naturvejlederen lover at spise en levende myre hvis ingen krybdyr findes.

Pris:  kr. 1500
Tid: 2 timer
Årstid: Denne aktivitet kan gennemføres i perioden fra medio marts til medio september, i sommermånederne dog kun om formiddagen.

Svampetur:

Hvert efterår myldrer det frem med svampe på overdrevne og i skovene. Vi går en tur på et par timer og ser hvad vi kan finde. Undervejs holder vi pauser og ser på hvad der er fundet. Husk at der i Danmark er ca. 4000 svampe som laver paddehatte, men kun ca. 20-30 stykker er spiselige. Resten er enten ligegyldige eller måske direkte giftige. Naturvejlederen sikre at ingen får noget af det farlige med hjem.

Tid: to timer
Årstid: Denne aktivitet kan gennemføres i perioden fra ultimo august til ultimo oktober

Ekstra tilkøb
Det vil være muligt at afslutte arrangementet med fælles tilberedning af svampestuvning over åben ild. Dette kan tilkøbes for en ekstrapris (oplyses ved forespørgsel) Arrangementet vil da øges med ca.1 time.

Nattens natur:

Hvad sker der egentlig ude i naturen om natten?

Har I nogensinde prøvet at gå en tur i mørket en sommernat? Hvis ikke, så er her en fantastisk mulighed. Der er mindst lige så mange arter fremme om natten som om dagen. De er bare lidt sværere at få øje på – med mindre man ved, hvordan man skal lokke dem til. Det gør vi, og derfor er der altid gode chancer for at se noget særligt.

Tag med Molslaboratoriets naturvejleder ud i natten, og se nogle af de dyr som andre næsten aldrig opdager.

Ugler, sankthansorm, natsværmere, flagermus, grævling, rådyr og ræv er nogle af de arter, vi kan være heldige at møde.

Pris: 3000 kr.
Tid: 2 timer, fra solnedgang
Årstid: Denne aktivitet kan gennemføres hele året.

Medbring: Godt fodtøj, en lommelygte eller pandelampe

Dram, bjesk eller kryddersnaps

Kært barn har mange navne.

Drambrygning handler om tålmodighed og kendskab til naturen. På denne tur skal vi lære noget om de planter, urter, bær og frugter, som kan være med til at gøre en ganske ordinær vodka eller Brøndum til en ny og spændende oplevelse. Man skal selvfølgelig vide, hvad der fungerer, hvordan planterne skal behandles, og hvilke planter man for alt i verden skal undgå.
Der vil være mulighed for en enkelt smagsprøve – måske to.

Tid: 2 timer
Årstid: Denne aktivitet kan gennemføres i perioden fra maj til oktober

Medbring: Godt fodtøj, lidt mad og drikke, plastposer til planter og urter, og hvis du vil lave din egen kryddersnaps på stedet et stort syltetøjsglas samt en smagsløs vodka/snaps. Bemærk at der står smags-løs og ikke smagløs.