Henrik Sell

Overlev i naturen af naturen

Hvor lang tid tror du, at du ville overleve, hvis du blev sat ud på en middelstor øde ø, fx midt i Kattegat, og skulle overleve af de dyr og planter, der lever her? Eller hvordan ville du klare dig midt i Rold Skov i månedsvis uden at få hjælp og mad udefra? Mange ville sikkert hurtigt gå kolde, men det er ikke så svært, som det lyder. Vi har bare glemt, hvordan man gør.

Men sammenlignet med de vilde dyr er vi mennesker dog novicer. Hvordan overlever fx en gærdesmutte en kold vinternat 25 graders frost? Går den sulten i seng, vågner den aldrig op igen. Hvordan klarer insektædende dyr og fugle sig igennem en kold vinter? Hvordan når en blåmejse at skaffe 25.000 insekter til et kuld sultne unger? Eller hvordan kan ederfugle overleve ved at sluge blåmuslinger hele?

Henrik Sell fortæller ved hjælp af flotte billeder, figurer og grafer om dyrenes forunderlige overlevelsesstrategier og tilpasninger til den danske natur.

Vicedirektør Henrik Sell har via sit kendskab til dyr og planter samt gennem ophold i naturen på alle tider af året i forbindelse bl.a. forskningsprojekter en stor erfaring med, hvordan naturens skatkammer med simple hjælpemidler kan blive til velsmagende måltider.